Sunday, November 14, 2010

Bagai Belanda Minta Tanah

Peribahasa tradisional Betawi yang dikiaskan kepada orang atau orang-orang yang licik dan serakah atau rakus. Diberi sedikit minta banyak, diberi banyak diambil semuanya. Ada dua versi cerita rakyat yang berkaitan dengan pepatah ini.
Versi pertama: Orang-orang Belanda minta izin memakai sebidang tanah. Mereka hendak mendirikan kantor dagang dengan minta tanah hanya seluas kulit sapi yang mereka bawa. Setelah mendapat izin, maka diukurlah tanah yang diminta oleh orang-orang Belanda itu. Panjang dan lebar tanah diukur dengan tali yang terbuat dari kulit sapi yang mereka bawa yang ukurannya tentu jauh berbeda.
Versi kedua: Orang-orang Belanda minta ijin mendirikan benteng mereka yang didirikan pada tiga tempat yang berjauhan letaknya. Benteng-benteng itu lalu diakui oleh Belanda sebagai tanah yang diberikan kepadanya, bahkan Belanda juga mengakui tanah yang luas itu sebagai hak miliknya. Cerita ini menunjukkan betapa licik dan serakahnya orang-orang Belanda. Diberi sedikit mereka mengambil banyak dan kemudian mengambil semuanya. [dari sini]
Penggunaan perkataan Belanda dalam peribahasa ini mengundang label rasis kepada penggunanya walaupun pilihan perkataan itu ada akar umbi nya.
Bagaimana pula bila ada sebahagian rakyat negara ini yang bukan setakat bermati matian mempertahankan sekolah vernakular, kini dengan nyaringnya mau kan pula supaya Bahasa Inggeris dijadikan bahasa rasmi kedua bagi P Pinang memandangkan ada keinginan menjadikan George Town satu bandar antarabangsa.
"Jagdeep Singh Deo (DAP-Datuk Keramat) said English was also important because it was the lingua franca in most countries of the world.
"I am not dismissing Bahasa Malaysia as the national language and official language of the country, but English is also important, and I ask the state government to consider making it the second official language in Penang," he said during the debate on the Supply Bill 2011 in the state assembly." [berita penuh di sini]
Agaknya peribahasa lama ini boleh diberi versi baru ... 'Bagai **** diberi kewarganegaraan'.
Dah hampir seminggu jemaah dubuk nih menayangkan warna sebenar mereka, hanya beberapa blog yang ambil 'pot'.
Mana pergi pejuang bangsa yang berguling guling mahukan PPSMI dimansuhkan?
Menyedihkan bila hanya seorang ahli akademik berani bersuara tentang ini. Mana perginya legislator yang makan gaji untuk menegakkan undang undang negara ini.
**Satu lagi hal yang menyebabkan telinga bernanah ialah bila ahli ahli sukan yang mewakili Malaysia ke sukan komonwel 2010 dan sukan Asia bertutur dalam bahasa Cina [tak tahu lah Mandarin ke Cantonese].
Wakil Malaysia. Untuk penonton Malaysia. Orang Malaysia ke?

SENGAL !!!

No comments: