Tuesday, March 29, 2011

GEMILANG TRAVEL & TOURS - Umrah 2011 [Part 1]

Awal 2010 berbisik kat Ayong, "Kita bawak atuk ngan nenek gi umrah?".


Ayong setuju.


"Tapi kalau saya sorang, tak larat. Kena lah bawak Epit sekali untuk bantu atuk."


"Bajet?"


"Bawah lima ribu ringgit. 5 orang = 25 ribu. Perlu kenalpasti apa lagi perbelanjaan lain yang terlibat. Strictly no shopping!"


"Bila?"


"Cuti sekolah bulan Jun."


Bagitau adik yang kerja di Dubai. Dia sanggup taja tambang nenek. Lega! Tapi adik ipar cakap tahun lepas, bulan Jun musim panas. Emak dia pergi umrah masa tu sampai kena basahkan tuala letak atas belakang.


Uishh! Susah gitu. Atuk mana tahan cam tu.


Cuti sekolah bulan September pulak musim raya. Tak de pakej bawah 5 ribu.


Tunda ke cuti sekolah bulan Mac 2011.


Hujung bulan Disember, bagitau atuk hasrat nak bawak  dia dan nenek mengerjakan umrah.


Atuk menolak. Katanya dia tak larat.


Terkedu!


Tapi dia benarkan nenek pergi.


OK lah tu.


Ayong cari pakej umrah di Kuantan. Mintak tolong bapak kawan baik dia yang biasa bawak jemaah ke Mekah.


Dapat. Tapi bulan Jun.


Kansel rancangan nak umrah.


Tetiba, rakan sekerja ada yang berbincang nak buat umrah bulan Mac. Banyak lagi tempat kosong. Terus sign-up. Then baru call Ayong tanya kot dia nak ikut. 


Nak.


Terus pergi baharui paspot di Kuantan. Sekejap je prosesnya. Siap dalam beberapa jam sahaja.




Memula penganjur kata bertolak 10 Mac dengan Garuda transit di Jakarta.


I was hoping we could go with MAS direct flight.


Few days later, organizer 'confirmed' we were going with MAS direct flight to Jeddah. I was elated. Still had to apply for no pay leave though because return flight would be on 21st Mac. Oh well!

3 comments:

Kama At-Tarawis said...

happy to hear of your umrah plan. semoga selamat pergi dan balik. kalau dah ditakdirkan jadi tetamu Allah, pusing kot mana pun akan tetap sampai.. :D

koolmokcikZ said...

thanks kama.

dah selamat pergi dan balik pun

merely jotting down my experience here ... mungkin ada manafaat

i got back on friday and now nursing a bad flu.

Amy Alex said...

If you are traveling alone for umrah its batter to book cheap umrah packages which provide you friendly environment, security and peacefull environment.